Viihtyisä kävely-ympäristö ja joukkoliikenne: BFF
Julkaistu 11.10.2024.
Valtaosa joukkoliikenteen käyttäjistä kävelee pysäkille tai asemalle. Siksi joukkoliikenneorganisaationkin kannattaa olla kiinnostunut hyvistä kävely-yhteyksistä.
Kävely ja joukkoliikenne ovat täydellinen pari
Kävely on vähintään osa jokaista matkaa. Suurin osa tulee joukkoliikenteelle jalan. Joukkoliikenteen käyttäjä ottaakin päivässä 2000 askelta enemmän kuin autoilija. Helsingin parhaimmilla kävelyalueilla käytetään myös eniten joukkoliikennettä.
Hyvät kävelyolosuhteet parantavat matkaa
Norjalainen Helge Hillnhütter havaitsi tutkimuksessaan (englanniksi, PDF), että joukkoliikenteen kokonaismatka-ajasta noin puolet kuluu kävellen ja puolet joukkoliikenteessä. Silti 70 % matkan muistoista liittyy kävelyyn ja vain 30 % joukkoliikennevälineeseen.
Seutubarometrin (2021, PDF) mukaan 81 % Helsingin seudun asukkaista on valmiita kävelemään pidemmän matkan, jos ympäristö on miellyttävä. Viihtyisä kävely-ympäristö helpottaa runkolinjojenkin käyttöä, sillä niiden muita bussilinjoja pidemmät pysäkkivälit edellyttävät usein lisäaskeleita.
Kävelyreittien kehittämisellä lipputuloja – ja luovuutta
Vuonna 2021 tehdyn selvityksen perusteella (HSL) kävelyn olosuhteiden parantaminen viidellä prosentilla kasvattaisi lipputuloja Helsingin seudulla 8,5 miljoonaa eurolla vuodessa. Vaikutus olisi suurin asemien ympäristössä.
Kävely ei vaadi laitteita tai jäsenyyksiä ja edistää silti terveyttä - kaupunkienkin. Stanfordin yliopiston tutkijoiden mukaan (englanniksi) 6–15 minuutin kävely lisää jopa luovuutta 60 % istumiseen verrattuna.
Lopuksi kokemusasiantuntijalta
Kävelyillä saan myös keskusteluyhteyden esiteini-ikäiseen tyttäreeni, jonka sanavarastosta otsikon BFF, eli Best Friends Forever, on. Kävelyllä on vaikutuksia alueiden elinvoimaan, minkä olen omakohtaisesti kokenut, jos kävelymme ovat vieneet kauppoihin. MOM kun kuulemma tulee sanoista Made Of Money.