Siirry sisältöön.
Jalankulkijat-yhdistyksen logo. Punaisella täytetty ympyrä, jossa on kermanväriset reunukset. Kävelevät, piirretyt jalat laskeutuvat ylävasemmalta. Ympyrän sisäpuolella, alakaarta mukailee teksti 'Jalankulkijat' suuraakkosin.

Uusi ääni
kävelylle!

Miten kaupunki lisää liikenneturvallisuutta?

Julkaistu 28.11.2024.

Helsingin kaupunki julkaisi selvityksen Mellunkylän liikenneturvallisuudesta (2024, PDF), jossa kerrotaan, kuinka Mellunkylässä liikenneonnettomuuksien määrä on kasvanut 45 % vuosina 2018–2022 verrattuna vastavaan ajanjaksoon vuosina 2013–2017. Tämä on sinänsä hälyttävää, kun Helsingissä liikenneonnettomuuksien määrä on ollut laskeva.

Jalankulkijaonnettomuudet ovat vähentyneet

Vuosina 2013–2017 jalankulkijoita loukkaantui tai kuoli 17, kun taas vuosina 2018–2022 näiden määrä oli 14. Onnettomuuksien määrän vähentyminen on hyvä, mutta tavoitteena on edelleen, että liikenteessä ylipäänsä loukkaantuu nolla ihmistä. Polkupyöräonnettomuuksien määrät ovat toisaalta kasvaneet paljon. Vastaavina vuosina tapauksia oli 9 ja 17 eli miltei kaksinkertainen määrä.

Mitä keinoja kaupunki tunnistaa liikenneturvallisuuden lisäämiseksi?

Kävin läpi millaisia keinoja kaupunki aikoo käyttää liikenneturvallisuuden lisäämiseksi. Nämä ovat hyödyllisiä keinoja muissakin paikoissa ja työkalupakissa on hyvä olla ehdotuksia valmiina, kun liikenneturvallisuudesta puhutaan. Olennaisimpia keinoja, joita toimenpiteissä nostetaan esille ovat

Ratkaisut lisäävät kaikkien liikkumismuotojen turvallisuutta

Listaa katsomalla saattaa vetää johtopäätöksen, että autoilijaa jollain tavalla rankaistaan. Näinhän ei ole. On tärkeä muistaa, että vakavimmat onnettomuudet sattuvat, kun suuri massa ja suuri vauhti yhdistyvät.

Ajoneuvon massaan voi vaikuttaa omilla valinnoillaan. Liikkuuko esimerkiksi yksityisautolla vai pyörällä? Kaupunki ei puutu suoraan tähän valintaan. Vauhtiin taas vaikutetaan kaikista selvimmin teiden ja katujen suunnittelussa - ja vauhtiinhan kannattaa vaikuttaa:

Törmäysnopeudella 30 km/h reilu puolet jalankulkijoiden vammoista on lieviä, kun taas 50 km/h törmäysnopeudella noin kolme neljännestä vammoista on vakavia.

Selvitys nopeusrajoitusten tarkistamisen vaikutuksista (2012, PDF).

Tämän vuoksi monet ratkaisuista liittyvät siihen, miten eri tilanteissa autojen nopeuksia saataisiin laskettua:

Toinen olennainen tapa suojata jalankulkijaa on lyhentää reittiä, joka kuljetaan tien yli suojatien kohdalla:

Keinot ovat ajankohtaisia

Keinot ovat erityisen ajankohtaisia, kun Mechelininkadun alueen asukkaat haluavat kaupungin puuttuvan huonoon liikenneturvallisuuteen (Helsingin Sanomat). Puheenjohtajamme Hanna Hannus kirjoitti myös mielipidekirjoituksen liikenneturvallisuuden parantamisesta (Helsingin Sanomat).

Kirjoittajasta

Valokuva. Sami hymyilee kameraa kohti.

Kirjoittaja: Sami Määttä

Kirjoittaja on Kampissa asuva helsinkiläistynyt muurolalainen. Hän on Helsingin jalankulkijoiden varapuheenjohtaja vuonna 2024.

Viikon ajatus on kulma ajatuksille jalankulusta. Kirjoittajat ovat yhdistyksen jäseniä sekä vierailevia kirjoittajia.