Autoteiden ylivalta
Julkaistu 6.12.2023.
Päivitetty 7.12.2023.Hyvää itsenäisyyspäivää! Ihanaa, että saavuit lukemaan jalankulusta ja autojen ylivallasta.
Helsingin Sanomissa kirjoitettiin tällä viikolla juttu kaupunkiympäristön toimialan ja kaupunginkanslian sisäisestä kahnauksesta. (Korjaus: aiemmin kirjoitin kaupunkiympäristön toimialan sisäisestä kahnauksesta, mikä ei pitänyt paikkaansa.) Sen ohessa sanallistettiin hyvin epäsuhta kaupunkitilassa, ja se kannattaa toistaa:
"Vuonna 2021 Helsingissä on reilu 220 000 liikennekäyttöön rekisteröityä henkilöautoa. Se tarkoittaa noin 336 henkilöautoa tuhatta asukasta kohden, ja on reippaasti vähemmän kuin muualla pääkaupunkiseudulla, muusta Suomesta puhumattakaan.
Vuosikymmenessä kantakaupungin autoliikenne on vähentynyt 16 prosenttia. Syiksi siihen on nimetty niin länsimetro, liikennettä haittaavat työmaat kuin koronapandemiakin.
Tästä huolimatta Helsingin kantakaupungin katutilasta noin 63 prosenttia on edelleen varattu autoille."
- Helsingin Sanomat, Helsingin kaupungin sisällä kuohuu riita autoilusta: ”Tuntuu jopa kiusanteolta”, 4.12.2023
On suosittua nostaa talouden näkökulma, kun autoilua puolustetaan, joten tehdään sekin:
"Autoilijoiden osuus alueen yrittäjien liikevaihdosta ei todella ole valtava. Se on noin 8–18 prosenttia hieman kauppa- tai palvelutyypistä riippuen. Autoilijat ovat kuitenkin monelle yrittäjälle erityisen tärkeitä. He nimittäin ostavat keskimäärin enemmän kuin muilla kulkuneuvoilla keskustaan tulleet."
- Helsingin Sanomat, Helsingin kaupungin sisällä kuohuu riita autoilusta: ”Tuntuu jopa kiusanteolta”, 4.12.2023
Siis 63 prosenttia katutilasta on varattu kulkutavalle, joka tuottaa 8–18 prosentin liikevaihdon alueen yrityksille. Vaa'an pitäisi hiukan painua toisaalle, koska kuka kattaa autoteiden ylläpidon, talvikunnossapidon ja melusaasteen aiheuttamat kustannukset? Kaupunkilaiset, koska kaupunki teiden ylläpidon.
Suurin osa kaupunkilaisista ei omista autoa
Keitäs nämä kaupunkilaiset ovat? Yli puolet heistä ei omista autoa (hri.fi).
Sesongin hengen mukaisesti lienee hyvä aika muistuttaa, että kantakaupungin talvikunnossapidosta huolehtii kaupunki - ajoratojen osalta. Jalkakäytävien talvikunnossapito on langetettu kiinteistöjen harteille ja se johtaa hyvin vaihtelevaan lopputulokseen. Järjestelystä kerrotaan Helsingin kaupungin sivuilla Katujen kunnossapito.
Saisiko rahoille tasapainoisemmin vastinetta?
Hyvä aika liittyä yhdistyksen jäseneksi ja osallistua vuosikokoukseen
On hyvä aika liittyä yhdistykseen, joka haluaa ajaa jalankulkijoiden ja Helsingin yleisimmän kulkumuodon etua. Järjestämme maanantaina 18.12.2023 vuosikokouksen, jossa valitaan uusi hallitus ja hyväksytään ensi vuoden toimintasuunnitelma.
Ilmoittaudu siis työpajaan ja vuosikokoukseen!